Nieprawidłowości w zakresie inwentaryzacji i środków trwałych ujawnione przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Rzeszowie w 2023 roku

857
views

Nieprawidłowości w przeprowadzonej, wg stanu na 31.12.2021 r. inwentaryzacji składników majątkowych Gminy, polegające na:
− ustaleniu ilości zespołów spisowych i składów osobowych zespołów spisowych przez Burmistrza Miasta i Gminy Baranów Sandomierski,
− nie zawarciu w arkuszach spisu z natury kolejnych numerów arkuszy spisowych oraz nazwisk i podpisów osób materialnie odpowiedzialnych.

Wniosek nr 3. Inwentaryzacje majątku gminy przeprowadzać należy zgodnie z Instrukcją inwentaryzacyjną wprowadzoną jako załącznik do Zarządzenia Nr 134/2009 z dnia 15 października 2009 r. Burmistrza Miasta i Gminy Baranów Sandomierski.

Nieprzestrzeganie zapisów zawartych w uregulowaniach wewnętrznych – Instrukcji sporządzania, obiegu, kontroli oraz archiwizowania dowodów księgowych obowiązującej w UMiG w Baranowie Sandomierskim, dotyczących zaliczenia do druków ścisłego zarachowania arkuszy spisu z natury, w wyniku czego w Zarządzeniu Nr 160/2021 z dnia 22 października 2021 r. Burmistrza Miasta i Gminy Baranów Sandomierski w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji w 2021 r. oraz powołania komisji inwentaryzacyjnej i zespołów spisowych do jej przeprowadzenia, zawarto zapis, iż „arkuszy spisowych nie traktuje się jako druków ścisłego zarachowania”.

Wniosek nr 4. Przestrzegać zapisów zawartych w uregulowaniach wewnętrznych, szczególnie dotyczących przeprowadzania inwentaryzacji składników majątkowych.

Przypadek nie naliczenia odpisu amortyzacyjnego w wysokości 18.443,51 zł, za miesiąc grudzień 2022 r., środka trwałego o numerze inwentarzowym 107/7, przyjętego na stan środków trwałych dowodem OT w dniu 30.11.2022 r

Wniosek nr 17. Umorzenia środków trwałych dokonywać zgodnie z przepisem art. 16h ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j.: Dz. U. z 2022 r., poz. 2587).

Prowadzenie latach 2016 i 2017 wspólnie na jednym koncie 080 – „inwestycje” ewidencji księgowej dla 6 różnych środków trwałych w budowie: „Rozbudowa szkoły w Zmiennicy o salę gimnastyczną”, „Rozbudowa szkoły w Turzym Polu o salę gimnastyczną oraz dodatkowe pomieszczenia szkolne”, „Budowa placu zabaw w Humniskach”, „Przebudowa sali gimnastycznej w Brzozowie”, „Termomodernizacja budynku Zespołu Szkół w Humniskach”, „Termomodernizacja budynku Zespołu Szkół w Przysietnicy”.

Wniosek nr 9. Ewidencję księgową do konta 080 – „inwestycje” prowadzić w sposób zapewniający wyodrębnienie kosztów środków trwałych w budowie według poszczególnych rodzajów efektów inwestycyjnych oraz skalkulowanie ceny nabycia lub kosztu wytworzenia poszczególnych obiektów środków trwałych, stosownie do komentarza do konta 080 – „inwestycje”, zamieszczonego w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 3 lutego 2020r (t.j.: Dz. U z 2020 r., poz. 342) w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, oraz Zarządzenia Burmistrza Brzozowa Nr 282/2017 z dnia 31 grudnia 2017r. w sprawie wprowadzenia zakładowego planu kont.

Nieterminowe sporządzanie dowodów OT- ,,Przyjęcie środka trwałego” oraz ich przekazywanie do Wydziału Finansowo-Budżetowego, co skutkowało przyjęciem z opóźnieniem środków trwałych na stan majątku.

Wniosek nr 16. Zapewnić terminowe sporządzanie dowodów OT oraz ich zaewidencjonowanie w księgach rachunkowych, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 120) oraz Instrukcją obiegu i kontroli finansowej dokumentów oraz instrukcją gospodarki kasowej, stanowiących załącznik Nr 2 do zarządzenia Nr 140/A/2015 Burmistrza Miasta i Gminy Brzozów z 10 sierpnia 2015 r.

Powołanie w skład zespołu spisowego osoby materialnie odpowiedzialnej za stan inwentaryzowanych materiałów.

Nieterminowe przyjęcie na stan środków trwałych (zwiększenia wartości) środka trwałego powstałego w wyniku realizacji zadania p.n. „Modernizacja wieży na budynku użyteczności publicznej w Dąbrowicy” o wartości 37.700 zł, dowodem OT nr 5/2022 z dnia 3.02.2022 r., pomimo odebrania tego zadania do używania Protokołem odbioru końcowego z dnia 21.04.2021 r.

Wniosek nr 17. W skład zespołu spisowego nie powoływać osób materialnie odpowiedzialnych za stan inwentaryzowanych składników majątkowych stosownie do uregulowań wewnętrznych zawartych w Zarządzeniu nr 281/2017 Burmistrza Brzozowa z dnia 29.12.2017 roku w sprawie wprowadzenia zakładowej instrukcji w sprawie gospodarowania majątkiem trwałym, inwentaryzacji składników majątkowych oraz zasad odpowiedzialności za powierzone mienie w Urzędzie Miejskim w Brzozowie.

Przeprowadzanie inwentaryzacji okresowej środków trwałych w zakresie gruntów, według stanu na dzień 31 grudnia 2022 roku, w sposób niezapewniający weryfikacji wiarygodności danych wykazanych w księgach rachunkowych i jej nieodpowiednie udokumentowanie.

Nie przeprowadzenie inwentaryzacji:

– rzeczowych składników aktywów podlegających inwentaryzacji drogą spisu z natury z częstotliwością określoną przez art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości,

– nieruchomości i znajdujących się na terenie strzeżonym innych środków trwałych oraz maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie podlegających inwentaryzacji drogą spisu z natury z częstotliwością wymaganą w art. 26 ust. 3 pkt 3 ustawy o rachunkowości.

Wniosek nr 10. Wyeliminować nieprawidłowości występujące przy inwentaryzacji majątku Gminy poprzez przeprowadzanie jej zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, a w szczególności należy:

a) inwentaryzację w zakresie grupy „0” – Grunty przeprowadzać należy zgodnie z zasadami określonymi w art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości,

b) inwentaryzację rzeczowych składników aktywów podlegających inwentaryzacji drogą spisu z natury przeprowadzać należy z częstotliwością wymaganą przez art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości,

c) inwentaryzację w zakresie nieruchomości oraz znajdujących się na terenie strzeżonym innych środków trwałych oraz maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie podlegających inwentaryzacji drogą spisu z natury przeprowadzać należy z częstotliwością wymaganą przez art. 26 ust. 3 pkt 3 ustawy o rachunkowości,

d) przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg rachunkowych,

e) ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym, a stanem wykazanym w księgach rachunkowych wyjaśniać i rozliczać w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji, zgodnie z art. 27 ustawy o rachunkowości.

Nieterminowe i niesystematyczne ewidencjonowanie w księgach rachunkowych Urzędu Gminy zmian w stanie środków trwałych dotyczących zbycia nieruchomości komunalnych.

Wniosek nr 8. Do ksiąg okresu sprawozdawczego wprowadzić w postaci zapisu każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (t. j.: Dz. U z 2023 r. poz. 120 ze. zm.).

Zastosowanie niewłaściwej stawki amortyzacyjnej dla przyjętych na stan wartości niematerialnych i prawnych o wartości poniżej 10 000,00 zł, umarzanych przy zastosowaniu stawki 50%,

Wniosek nr 9. Stawki umorzenia wartości niematerialnych i prawych ustalac zgodnie z Zarządzeniem Nr 2/2018 Wójta Gminy Dydnia z dnia 20 listopada 2018 roku w sprawie wprowadzenia zasad polityki rachunkowości.

Nieprawidłowości w zakresie inwentaryzacji majątku, przeprowadzonej wg stanu na dzień 31.12.2022 r., polegające na:

– powoływaniu w skład zespołów spisowych pracowników odpowiedzialnych materialnie za powierzone im składniki majątku,

– przeprowadzeniu inwentaryzacji środków trwałych trudno dostępnych oglądowi t.j. studnie głębinowe, sieć kanalizacyjna, przyłącz energetyczna w drodze spisu z natury.

Wniosek nr 10. Inwentaryzację składników majątkowych przeprowadzać należy:

– zgodnie z Instrukcją Inwentaryzacyjną, stanowiącą załącznik do Zarządzenia Nr 207 Wójta Gminy Dydnia z dnia 15 października 2019 roku w sprawie wprowadzenia Instrukcji Inwentaryzacyjnej w Urzędzie Gminy Dydnia,

– w zakresie środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony właściwą metodą, określoną w art. 26 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 210 ze zm.).

Przyjęcie do ewidencji środków trwałych na podstawie dowodów księgowych OT „Przyjęcie środka trwałego” sporządzonych w dniu 31 grudnia 2022 r., instalacji fotowoltaicznej o mocy 36.9 kWp oraz kanalizacji sanitarnej przy ul. Bartkówka w Dynowie, tj. środków trwałych odebranych końcowo z zakończonej inwestycji i przekazanych do użytkowania w dniu 29 września 2022 r.

Wniosek nr 14. Majątek trwały powstały w wyniku inwestycji wprowadzać należy do ewidencji środków trwałych najpóźniej w miesiącu przekazania do używania, zgodnie z art. 16d ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.).

Niesporządzenie protokołów z przeprowadzonych uzgodnień sald w ramach inwentaryzacji należności i zobowiązań, przeprowadzonej na dzień 31.12.2019 r.

Wniosek nr 2. Z przeprowadzanej inwentaryzacji należności i zobowiązań – uzgodnień sald, sporządzać stosowny protokół, zgodnie z przepisem § 9 Instrukcji inwentaryzacyjnej wprowadzonej Zarządzeniem Nr 139/2019 z dnia 20 września 2019 r. Wójta Gminy Gorzyce.

Przypadek naliczenia odpisu amortyzacyjnego środka trwałego w nieprawidłowej wysokości, poprzez zastosowanie niewłaściwej stawki amortyzacyjnej środków trwałych.

Wniosek nr 20. Umorzenia środków trwałych dokonywać zgodnie z przepisem art. 16i ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587), zgodnie z którym odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 16j-16ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1.

Nieprawidłowości stwierdzone przy inwentaryzacji majątku Gminy przeprowadzonej wg. stanu na dzień 31 grudnia 2019 r. w zakresie:

– przeprowadzenia czynności weryfikacyjnych konta 080/ Inwestycje i środki trwałe w budowie, konta 011/Grunty, konta 020/wartości niematerialne i prawne, przez Komisję inwetaryzacyjną niezgodnie z ustaleniami zawartymi w przepisach wewnętrznych,

– braku akceptacji/podpisów Skarbnika Gminy na dokumentach z przeprowadzonej inwentaryzacji,

– przeprowadzenia inwentaryzacji mienia gminnego na koniec 2019 roku w sposób niezapewniający pełnego i rzetelnego porównania danych wynikających z ewidencji księgowej z ewidencją gminnego zasobu nieruchomości ewidencją środków trwałych w budowie oraz ewidencją wartości niematerialnych i prawnych.

Wniosek nr 6. Inwentaryzację składników majątkowych przeprowadzać zgodnie z Instrukcją inwentaryzacyjną wprowadzonej Zarządzeniem Nr 170/2019 z dnia 29 listopada 2019 r. Wójta Gminy Harasiuki.

Wniosek nr 7. Inwentaryzację w zakresie grupy „0” przeprowadzać należy zgodnie z zasadami określonymi w art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości (t. j.: Dz.U. z 2023 r. poz. 120).

Przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg rachunkowych. Ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym, a stanem wykazanym w księgach rachunkowych wyjaśniać i rozliczać w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji, zgodnie z art. 27 ustawy o rachunkowości.

Wniosek nr 8. Inwentaryzacji gruntów dokonywać należy w sposób zapewniający porównanie danych wynikających z ewidencji księgowej z ewidencją gminnego zasobu nieruchomości, zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 13 września 2017 r. (t. j.: Dz.U. z 2020 r. poz. 342).

Przypadki:

– zastosowania błędnej klasyfikacji środków trwałych w zakresie zaliczenia mienia gminnego do odpowiedniej podgrupy i rodzaju środka trwałego,

– nieterminowego naliczania umorzeń wartości środków trwałych.

Wniosek nr 30. Mienie gminy ewidencjonowane w księdze środków trwałych, zaliczać należy do odpowiedniej grupy, podgrupy i rodzaju środka trwałego zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz.U. z 2016 r. poz. 1864).

Wniosek nr 31. Umorzenia wartości środków trwałych dokonywać zgodnie z przepisem art. 16h ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j.: Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm.), z którego wynika, że odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji.

Przeprowadzenie inwentaryzacji budowli, środków trwałych, środków trwałych trudnodostępnych oglądowi oraz wartości niematerialnych i prawnych wg stanu na 31.12.2022 r. w formie spisu z natury.

Wniosek nr 3. Inwentaryzację majątku gminy przeprowadzać należy zgodnie z zasadami przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji określonymi w Metodach i terminach przeprowadzania inwentaryzacji składników majątkowych zawartych w części II dokumentacji przyjętych zasad rachunkowości wprowadzonych Zarządzeniem Nr 7.2018 Wójta Gminy z dnia 30 listopada 2018 r.

Dokonywanie na dowodach księgowych nierzetelnego opisu przebiegu operacji gospodarczej, którą dokumentują na kwotę 188,50 zł brutto.

Wniosek nr 9. Na dowodach księgowych dokonywać rzetelnego opisu przebiegu operacji gospodarczej, którą dokumentują, stosownie do art. 22 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. tj. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.) i § 2 ust. 12 Instrukcji obiegu i kontroli dowodów księgowych, stanowiącej Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 7.2018 Wójta Gminy z dnia 30 listopada 2018 r. w sprawie wprowadzenia dokumentacji przyjętych zasad rachunkowości w Urzędzie gminy w Jarocinie.

Dokonanie zapisów w księgach rachunkowych bez wystawienia stosownego dowodu „LT” – Likwidacja środka trwałego.

Wniosek nr 17. Dowody księgowe, „LT” – Likwidacja środka trwałego, sporządzać zgodnie z wymogami § 2 i § 4 pkt 12 Instrukcji obiegu i kontroli dowodów księgowych, stanowiącej Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 7. 2018 z dnia 30 listopada 2018 r. w sprawie wprowadzenia dokumentacji przyjętych zasad rachunkowości w Urzędzie Gminy w Jarocinie.

Nieprawidłowości w zakresie przeprowadzonej inwentaryzacji wg. stanu na dzień 31 grudnia 2020 r., a w szczególności dokonanie inwentaryzacji w drodze spisu z natury, między innymi dróg, budynków, rowów, chodników, mostów, przeciwpowodziowych nasypów ziemnych.

Wniosek nr 6 Inwentaryzację składników majątkowych, do których dostęp jest znacznie utrudniony przeprowadzać należy zgodnie z zasadami określonymi w art. 26 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.).

Sporządzanie dowodów „OT” – przyjęcia środka trwałego, w terminach znacznie odbiegających od daty rozpoczęcia użytkowania danego składnika majątku.

Wniosek nr 17. Majątek trwały nabyty w drodze zakupu oraz powstały w wyniku inwestycji wprowadzać należy do ewidencji środków trwałych najpóźniej w miesiącu przekazania do używania, zgodnie z art. 16d ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.).

Wniosek nr 18. W celu udokumentowania przyjęcia środka trwałego do używania sporządzać należy dowód przyjęcia środka trwałego do używania (OT) na podstawie protokołu odbioru końcowego i przekazania inwestycji w do użytku – niezwłocznie, po zakończeniu danego zadania, zgodnie z Instrukcją obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych wprowadzoną zarządzeniem Nr 2/2/2017 Wójta Gminy Lubaczów z dnia 29 grudnia 2017 r. w sprawie ustalenia jednolitego tekstu przepisów wewnętrznych dotyczących przyjętych zasad (polityki) rachunkowości dla Urzędu Gminy Lubaczów.

Nieterminowe (z opóźnieniem sięgającym od 4 do 10 miesięcy) ujmowanie na koncie 011 „Środki trwałe” operacji dotyczących zmian wartości początkowej środków trwałych z grupy „0” – Grunty.

Wniosek nr 19. Księgowania nabycia i wyksięgowania (sprzedaży) środków trwałych z grupy „0” – Grunty dokonywać należy na podstawie dowodów źródłowych dokumentujących przeniesienie własności nieruchomości – przyjęcie nieruchomości do ewidencji księgowej dokumentować OT wraz z kopią aktu notarialnego, a w przypadku sprzedaży nieruchomości zapisów w księgach rachunkowych dokonywać zgodnie z dokumentem LT (wraz kopią aktu notarialnego). Działania polegające na sporządzaniu i przekazywaniu dokumentów z komórki prowadzącej sprawy gospodarki nieruchomościami do księgowości Urzędu podejmować należy niezwłocznie, zgodnie z Instrukcją obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych, mając na względzie to, że do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego wprowadzać należy, w postaci zapisu, każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Niewyksięgowanie ze stanu środków trwałych (na podstawie aktu notarialnego) sprzedanych przez gminę nieruchomości w 2021 r. oraz niedokonanie księgowania nabycia środków trwałych z grupy „0” – Grunty (zgodnie z decyzją podziałową), a w związku z tym nierzetelne przeprowadzenie inwentaryzacji gruntów na koniec 2021 r., skutkujące nieujawnieniem różnic pomiędzy stanem rzeczywistym, a stanem wynikającym z ewidencji księgowej składników majątkowych zaliczonych do tej grupy

Wniosek nr 20. Rzeczywisty stan składników majątku trwałego z grupy „0” – Grunty ustalać lub sprawdzać należy, poprzez inwentaryzację drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Nie nadawanie numeru identyfikacyjnego dowodom księgowym OT.

Wniosek Nr 6. Dowodom księgowym OT nadawać numer identyfikacyjny, zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r., poz. 120)

Niewyksięgowanie z ewidencji księgowej konta 011 ,,Środki trwałe” w miesiącu sprzedaży, sprzedanych gminnych nieruchomości gruntowych.

Wniosek nr 3. Do ksiąg okresu sprawozdawczego wprowadzać w postaci zapisu każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (t. j. Dz. U z 2023 r. poz. 120 ze. Zm.), oraz uregulowaniami wewnętrznymi zawartymi w Zarządzeniu nr 9/2020 Wójta Gminy Miejsce Piastowe z dnia 30 września 2020 roku w sprawie ustalenia dokumentacji opisującej przyjęte zasady (polityki) rachunkowości.

Nieterminowe przyjęcie na stan środków trwałych, składników majątkowych powstałych w wyniku zakończenia zadań inwestycyjnych pn.:

– modernizacja drogi gminnej dojazdowej w miejscowości Wola Chorzelowska,

– droga gminna Trześń GR 839

– przebudowa drogi w miejscowości Szydłowiec,

– budowa garażu przy budynku OSP Chorzelów,

– altana rekreacyjna przy budynku komunalnym w miejscowości Wola Chorzelowska.

Wniosek nr 16. Składniki majątku trwałego przyjmować na stan środków trwałych i ewidencjonować w księgach rachunkowych najpóźniej w miesiącu przekazania do użytkowania zgodnie z art. 16 d, ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, (t. j.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587),

Nieustalenie w zasadach gospodarki drukami ścisłego zarachowania, miejsca i sposobu przechowywania druków ścisłego zarachowania, zasad przekazania (zmiana osoby odpowiedzialnej), inwentaryzacji druków ścisłego zarachowania oraz nie wskazanie w wykazie przyjętych do stosowania druków – arkuszy spisu z natury.

Wniosek nr 2 Dokonać aktualizacji zasad gospodarki drukami ścisłego zarachowania w Urzędzie Miasta i Gminy w Nowej Sarzynie.

Nieprawidłowości w zakresie przeprowadzonej inwentaryzacji wg. stanu na dzień 31 grudnia 2022 r., a w szczególności dokonanie inwentaryzacji w drodze spisu z natury, m.in. budynków, garaży, mostów, parkingów.

Wniosek nr 9 Inwentaryzację składników majątkowych, do których dostęp jest znacznie utrudniony, przeprowadzać należy zgodnie z zasadami określonymi w art. 26 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.).

Przekazanie do Referatu Finansowo – Budżetowego ze znacznym opóźnieniem dokumentów źródłowych potwierdzających stan faktyczny gruntów gminy, skutkujące nieterminowym ewidencjonowaniem w księgach rachunkowych Urzędu Gminy Osiek Jasielski zmian w stanie środków trwałych na koncie 011 „Środki trwałe” w grupie 0 Grunty (MK s.149-152).

Wniosek nr 24. Dokumenty księgowe przekazywać na stanowiska zgodnie ze schematem obiegu dokumentów stanowiących Załącznik nr 7 do Instrukcji sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów księgowych wprowadzonej Zarządzeniem nr 157/2019 Wójta Gminy Osiek Jasielski z dnia 31 grudnia 2019 roku. Do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego wprowadzać należy w postaci zapisu każde zdarzenie, które nastąpiło w okresie sprawozdawczym zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości (t.j.: Dz. U. 2023, poz.120)

Przypadki nieterminowego przyjęcia do ewidencji środków trwałych składnika majątkowego powstałego w wyniku zakończenia zadania inwestycyjnego.

Wniosek nr 39. Majątek trwały powstały w wyniku inwestycji należy wprowadzać do ewidencji środków trwałych najpóźniej w miesiącu przekazania do używania, zgodnie z art. 16d ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.) oraz art. 20 ust.1 ustawy o rachunkowości.

Nieprzeprowadzenie w latach 2021 – 2022 na dzień 31 grudnia, inwentaryzacji środków zgromadzonych w banku na rachunkach lokatach terminowych.

Wniosek nr 40. Inwentaryzację aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych na ostatni dzień każdego roku obrotowego należy przeprowadzać drogą otrzymania od banku potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt. 2 ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.).

Nieprawidłowości w zakresie przeprowadzonej inwentaryzacji wg. stanu na dzień 31 grudnia 2021 r.:

– dokonanie inwentaryzacji w drodze spisu z natury, m.in. oświetlenia, sieci wodociągowych, sieci kanalizacyjnych, wartości niematerialnych i prawnych, utwardzenia terenu, modernizacji drogi,

– konta 133 – „Rachunek budżetu” poprzez nieujawnienie różnic pomiędzy stanem środków na rachunkach bankowych i wykazanym w księgach rachunkowych jednostki,

– dokonanie inwentaryzacji w drodze weryfikacji sald poprzez wykazanie niewłaściwego salda (tzw. per saldem) kont: 224, 201, 225, 220, 240.

Wniosek nr 41. Inwentaryzację składników majątkowych, do których dostęp jest znacznie utrudniony, przeprowadzać należy zgodnie z zasadami określonymi w art. 26 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Wniosek nr 42. Inwentaryzację w zakresie wartości niematerialnych i prawnych przeprowadzać należy zgodnie z zasadami określonymi w art. 26 ust.1 pkt.1 i 2 ustawy o rachunkowości.

Wniosek nr 43. Przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji aktywów i pasywów odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg rachunkowych oraz ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji, stosownie do wymogów art. 26 oraz art. 27 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, mając na uwadze art. 4 ust. 1, art. 4 ust. 5 tej ustawy.

Przypadek znacznego opóźnienia w zaewidencjonowaniu na koncie 011 „Środki trwałe” operacji obrotu środkami trwałymi (działka Nr 25/746 o pow. 0,01 ha).

Osoba odpowiedzialna za nieprawidłowość ze względu na upływ czasu nie jest możliwa do ustalenia.

Wniosek nr 10. Do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego wprowadzać należy w postaci zapisu każde zdarzenie, które nastąpiło w okresie sprawozdawczym, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o rachunkowości, tak by ewidencja księgowa odzwierciedlała rzeczywisty stan składników majątkowych zgodnie z art. 24 tej ustawy.

Przeprowadzanie inwentaryzacji okresowej środków trwałych w zakresie gruntów, według stanu na dzień 31 grudnia 2021 roku, w sposób niezapewniający weryfikacji wiarygodności danych wykazanych w księgach rachunkowych, jej nieodpowiednie udokumentowanie i niezakończenie.

Wniosek nr 11. Inwentaryzację w zakresie grupy „0” – Grunty przeprowadzać należy zgodnie z zasadami określonymi w art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości. Przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg rachunkowych. Ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym, a stanem wykazanym w księgach rachunkowych wyjaśniać i rozliczać w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji, zgodnie z art. 27 ustawy o rachunkowości, zachowując termin zakończenia prac inwentaryzacyjnych.

Nieprawidłowości w przeprowadzonej, wg stanu na 31.12.2022 r. inwentaryzacji składników majątkowych powiatu, polegające na:

– dokonywaniu korekt, przeróbek, poprawianiu zapisów, dotyczących wartości inwentaryzowanego mienia,

– niewłaściwym udokumentowaniu przeprowadzonej inwentaryzacji gruntów i wartości niematerialnych i prawnych.

Wniosek 20. Inwentaryzację gruntów i wartości niematerialnych i prawnych przeprowadzać należy zgodnie z zasadami określonymi w art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg rachunkowych. Ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym, a stanem wykazanym w księgach rachunkowych wyjaśniać i rozliczać w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji, zgodnie z art. 27 ustawy o rachunkowości.

Błędy w dowodach wewnętrznych poprawiać przez skreślenie błędnej treści lub kwoty, z utrzymaniem czytelności skreślonych wyrażeń lub liczb, wpisanie treści poprawnej i daty poprawki oraz złożenie podpisu osoby do tego upoważnionej, zgodnie z art. 22 ust. 3 ustawy o rachunkowości.

Przeprowadzenie inwentaryzacji gruntów oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowiących własność Gminy Radomyśl nad Sanem wg stanu na 31.12.2022 r. w formie spisu z natury.

Wniosek nr 8. Inwentaryzację majątku gminy przeprowadzać należy zgodnie z przepisami Polityki Rachunkowości – część II. „Metody i terminy inwentaryzacji składników majątkowych” stanowiącej załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 2/2018 z dnia 8 stycznia 2018 r. Wójta Gminy w Radomyślu nad Sanem w sprawie polityki rachunkowości dla budżetu Gminy i Urzędu Gminy w Radomyślu nad Sanem,

Wniosek nr 9. Inwentaryzację w zakresie grupy „0” – Grunty przeprowadzać należy zgodnie z zasadami określonymi w art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości. Przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg rachunkowych. Ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym, a stanem wykazanym w księgach rachunkowych wyjaśniać i rozliczać w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji, zgodnie z art. 27 ustawy o rachunkowości.

Przypadki zastosowania błędnej klasyfikacji środków trwałych w zakresie zaliczenia mienia gminnego do odpowiedniej grupy, podgrupy i rodzaju środka trwałego.

Wniosek nr 28. Mienie gminy ewidencjonowane w księdze środków trwałych, zaliczać należy do odpowiedniej grupy, podgrupy i rodzaju środka trwałego zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz.U. z 2016 r., poz. 1864).

Przypadki przeprowadzenia inwentaryzacji metodą spisu z natury z zastosowaniem arkuszy spisu z natury o tych samych (dublujących się) numerach.

Wniosek nr 4. Inwentaryzację majątku gminy przeprowadzać należy zgodnie z Instrukcją inwentaryzacyjną wprowadzoną, jako załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr OrA.120.19.2015 z dnia 22 września 2015 r. Burmistrza Gminy i Miasta w Rudniku nad Sanem.

Ustalenie wartości początkowej zakupionego nowego samochodu specjalnego pożarniczego z uwzględnieniem kosztów poniesionych na roczną polisę ubezpieczeniową tego środka trwałego.

Wniosek nr 21. Wartość początkową środków trwałych ustalać zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt.1, art. 16g ust.3 i ust.5 ustawy z 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.).

Przeprowadzenie inwentaryzacji wg. stanu na dzień 31 grudnia 2022 r. składników majątkowych do których dostęp jest utrudniony (m.in. sieci wodociągowe, sieci energetyczne, rowy odwadniające drogi, linie energetyczne), w drodze spisu z natury zamiast drogą porównania danych księgowych z odpowiednimi dokumentami.

Wniosek nr 22. Inwentaryzację składników majątkowych, do których dostęp jest znacznie utrudniony, przeprowadzać należy zgodnie z zasadami określonymi w art. 26 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.).

Wniosek nr 23. Przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji aktywów i pasywów odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg rachunkowych oraz ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji, stosownie do wymogów art. 26 oraz art. 27 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, mając na uwadze art. 4 ust. 1, art. 4 ust. 5 tej ustawy.

Przypadki nieterminowego przyjęcie na stan środków trwałych, składników majątkowych powstałych w wyniku zakończenia zadań inwestycyjnych oraz nabycia prawa własności gruntów.

Wniosek nr 26. Składniki majątku trwałego przyjmować na stan środków trwałych i ewidencjonować w księgach rachunkowych najpóźniej w miesiącu przekazania do użytkowania zgodnie z art. 16 d, ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, (t. j.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587),

Nie nadawanie numeru identyfikacyjnego dowodom księgowym OT

Wniosek Nr 13. Dowodom księgowym OT nadawać numer identyfikacyjny, zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r., poz. 120).

Wprowadzanie do ewidencji księgowej środków trwałych, powstałego w wyniku inwestycji środka trwałego ,,Przebudowa drogi gminnej Wólka Ogryzkowa-Gorzyce-Jagiełła‘’ z dwumiesięcznym opóźnieniem.

Wniosek Nr 14. Zmiany do ewidencji środków trwałych wprowadzać do końca miesiąca, w którym nastąpiło zdarzenie będące podstawą do zmiany w ewidencji środków trwałych, zgodnie z art. 16d, ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r., poz. 2587) i art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości.

Przypadki dokonywania z kilkumiesięcznymi opóźnieniami zapisów księgowych na koncie – 011 „środki trwałe”, dotyczących przyjęcia na stan środków trwałych, składników majątkowych powstałych w wyniku zakończenia zadań inwestycyjnych.

Wniosek nr 6. Zapisów księgowych na koncie 011 z tytułu przyjęcia na stan środków trwałych, dokonywać zgodnie z zasadami prowadzenia rachunkowości ustalonymi Zarządzeniem Nr 129.2020 Wójta Gminy Wielopole Skrzyńskie z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie ustalenia zakładowego planu kont, w myśl art. 20. ust 1. ustawy o rachunkowości, że do ksiąg rachunkowych okresu sprawozdawczego należy wprowadzić w postaci zapisu, każde zdarzenie, które nastąpiło w tym okresie sprawozdawczym.

Dokonanie likwidacji części składników majątkowych w dniu 31 grudnia 2021 roku oraz w dniu 30 listopada 2021 roku – tj. w terminie niezgodnym z Zarządzeniem nr 16/W/2021 Wójta Gminy Wojaszówka z dnia 20 września 2021 roku w sprawie przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji w 2021 roku.

Wniosek nr 18. Likwidacji składników majątkowych dokonywać należy w terminach wyznaczonych Zarządzeniem Wójta Gminy Wojaszówka w sprawie przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji.

Źródło: https://bip.rzeszow.rio.gov.pl/1083/193/wystapienia-pokontrolne-2023.html