Zarządzenie w sprawie inwentaryzacji – nieprawidłowości

249
views

Ostatnią pełną inwentaryzację majątku trwałego przeprowadzono w 2023 r. na podstawie zarządzenia Pana Wójta Nr 659/23 z dnia 29 listopada 2023 r. Stwierdzono, że w treści zarządzenia pominięto materiały (rzeczowe składniki
aktywów obrotowych) przy określeniu składników aktywów, które należało poddać inwentaryzacji; materiały zostały jednakże zinwentaryzowane w drodze spisu z natury na dzień 31 grudnia 2023 r. W zakresie inwentaryzacji należności i zobowiązań w przywołanym zarządzeniu wskazano, że należy je zinwentaryzować w drodze uzyskania potwierdzenia sald od kontrahentów. Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości należności i zobowiązania wobec osób
nieprowadzących ksiąg rachunkowych oraz z tytułów publicznoprawnych inwentaryzuje się drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników. Faktycznie w drodze uzyskania potwierdzenia sald od kontrahentów zinwentaryzowano wyłącznie należności cywilnoprawne od podmiotów prowadzących księgi rachunkowe a pozostałe należności objęto weryfikacją sald – zgodnie z ustawą o rachunkowości. Z kolei w odniesieniu do środków trwałych w budowie wskazano w zarządzeniu, że należy je zinwentaryzować poprzez porównanie stanu faktycznego ze stanem wynikającym z ksiąg rachunkowych w drodze spisu z natury, jeżeli są dostępne oglądowi i spis ich jest możliwy; pozostałe w drodze weryfikacji dokumentów z zapisami w księgach. W świetle przepisów art. 26 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o rachunkowości właściwą metodą inwentaryzacji środków trwałych w budowie jest porównanie danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacja wartości tych składników; faktycznie w badanej jednostce zastosowano prawidłową metodę inwentaryzacji.

Źródło: https://bip.bialystok.rio.gov.pl/kategorie/249-2024/artykuly/317-wystapienia-pokontrolne-2024?lang=PL