KR RIO – przykłady nieprawidłowości ujawnione w sprawozdaniu rocznym za 2024 rok

138
views

W Starostwie Powiatowym w Sokółce (woj. podlaskie) ostatnia inwentaryzacja środków trwałych drogą spisu z natury została przeprowadzona w 2021 r. W jej harmonogramie Starosta zarządził przeprowadzenie inwentaryzacji wszystkich środków trwałych. Kontrola wykazała jednak, że mimo tego spisem nie objęto budynków i budowli o wartości ewidencyjnej 7 351,6 tys. zł, które w efekcie nie były objęte spisem od 2017 r.

————————-

W latach 2020–2024 (do dnia zakończenia kontroli), zaniechano bieżącego ewidencjonowania w księgach rachunkowych Urzędu Miejskiego w Bytomiu (woj. śląskie) zmian w stanie środków trwałych na koncie 011 „Środki trwałe” w grupie 0 „Grunty” w związku z nabyciem przez miasto prawa własności 918 działek w drodze komunalizacji na mocy decyzji Wojewody Śląskiego. Grunty te przyjmowano na stan środków trwałych na koncie 011-00 „Środki trwałe – Grunty” w latach następujących po roku, w którym decyzje Wojewody Śląskiego stały się ostateczne. Tym samym w księgach rachunkowych urzędu nie ujęto:

‒ w 2020 r. – wartości działek w łącznej kwocie 3 409,6 tys. zł,
‒ w 2021 r. – wartości działek w łącznej kwocie 5 052,6 tys. zł,
‒ w 2022 r. – wartości działek w łącznej kwocie 5 145,7 tys. zł,
‒ w 2023 r. – wartości działek w łącznej kwocie 8 667,7 tys. zł.

Świadczy to także o nieprawidłowo przeprowadzonej inwentaryzacji gruntów metodą weryfikacji według stanu na 31 grudnia 2020 r., 31 grudnia 2021 r., 31 grudnia 2022 r., 31 grudnia 2023 r., w wyniku których nie stwierdzono różnic inwentaryzacyjnych. W konsekwencji nie wykazano ww. danych w bilansach jednostki Urzędu Miejskiego w Bytomiu sporządzonych wg stanu na dzień: 31 grudnia 2020 r., 31 grudnia 2021 r., 31 grudnia 2022 r., 31 grudnia 2023 r

————————-

W gminie Czempiń (woj. wielkopolskie) nieprawidłowo prowadzono ewidencję analityczną do konta 013 „Pozostałe środki trwałe”, co skutkowało nieprawidłowym ujęciem składników majątkowych. Przyjęto do ewidencji zbiorcze środki trwałe bez wyodrębnienia poszczególnych obiektów inwentarzowych oraz stosowano nazwy ogólne, które nie umożliwiały jednoznacznej identyfikacji składników majątku. Ponadto środki te zostały spisane na jednym arkuszu spisu z natury, co nie zapewniało prawidłowej identyfikacji ich lokalizacji ani użytkowników.

————————-

W gminie Tyrawa Wołoska (woj. podkarpackie) nie wypełniono obowiązku przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych metodą spisu z natury w ciągu ostatnich 4 lat.

————————-

W Zarządzie Budynków Komunalnych w Krakowie (woj. małopolskie) nieprawidłowo przeprowadzono inwentaryzację drogą weryfikacji wg stanu na dzień 31 grudnia 2022 r. należności ujmowanych na koncie analitycznym 221-0004-
-0001 prowadzonym do konta 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”, co skutkowało nieujawnieniem w toku inwentaryzacji różnicy w kwocie 34,0 tys. zł między wartością należności wykazaną w księgach rachunkowych, a ich realną kwotą wynikającą z porównania danych księgowych z odpowiednimi dokumentami. Powyższe było skutkiem nieuwzględnienia podczas weryfikacji umorzenia należności cywilnoprawnej w wysokości 34,0 tys. zł, za którą dłużnik odpowiadał samodzielnie, wynikającej z zawartego z dłużnikiem porozumienia z dnia 16 grudnia 2022 r.,

————————-

W gminie Kolbudy (woj. pomorskie) w 2023 r. nieterminowo ujęto w księgach rachunkowych na koncie 011 „Środki trwałe” dwa środki trwałe pochodzące z inwestycji (kontroli poddano 3 zadania inwestycyjne) – opóźnienia wyniosły 214 i 549 dni.

————————-

W księgach rachunkowych Urzędu Miasta Tychy (woj. śląskie), w ewidencji konta 011 „Środki trwałe” nie ujęto wartości gruntów, budynków oraz budowli posadowionych na nieruchomościach przekazanych jednostkom organizacyjnym w administrowanie, pomimo że na ww. nieruchomościach nie został ustanowiony trwały zarząd. W latach 2020–2024, z ksiąg rachunkowych Urzędu Miasta Tychy, z ewidencji konta 011 „Środki trwałe” wyksięgowano wartość gruntów, budynków i budowli przekazanych jednostkom organizacyjnym w administrowanie, o łącznej wartości 36 702,5 tys. zł. Do 2019 r. z ewidencji księgowej konta 011 wyksięgowano wartość przekazanych do Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w administrowanie 13 działek w łącznej kwocie 39 535,6 tys. zł oraz przekazano do Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych około 350 zabudowanych i 130 niezabudowanych działek. Urząd jednak nie był w stanie podać ich wartości

————————-

W Urzędzie Gminy w Czarnocinie (woj. świętokrzyskie) w ewidencji księgowej konta 080 „Środki trwałe w budowie (inwestycje)” i konta 240 „Pozostałe rozrachunki” nie ujęto operacji wpływu faktur zaliczkowych na łączną kwotę 461,4 tys. zł otrzymanych od kontrahentów realizujących zadania inwestycyjne. W ewidencji księgowej ujęto wyłącznie operacje zapłaty za faktury

————————-

Na koncie 011 „Środki trwałe” nie ujęto wartości 149 nieruchomości gruntowych objętych przez gminę Cieszków (woj. dolnośląskie) z mocy prawa w latach 1993–2021 na podstawie decyzji Wojewody Dolnośląskiego

————————-

W obowiązującej w Urzędzie Miejskim w Pińczowie (woj. świętokrzyskie) polityce rachunkowości jako podstawę ustalania wysokości odpisów aktualizujących należności wskazano wyłącznie kryterium okresu zalegania z zapłatą, bez uwzględnienia przesłanki dokonania oceny sytuacji majątkowej i finansowej dłużnika a także prawdopodobieństwa uzyskania należności w wyniku prowadzonego postępowania.

————————-

Gmina Andrespol (woj. łódzkie), pomimo występowania konta 290 „Odpisy aktualizujące należności”, w zakładowym planie kont Urzędu Gminy Andrespol, zaniechała prowadzenia odpisów na tym koncie, chociaż faktycznie miała należności zagrożone nieściągalnością. Na poczet długu wielu zobowiązanych przez kilka lat nie wpłynęła żadna kwota, pomimo prowadzonych postępowań egzekucyjnych, co zasadniczo stanowiło podstawę do uznania ich za należności nieściągalne w okresie sprawozdawczym.

————————-

Kontrola w gminie Czeremcha (woj. podlaskie) ujawniła, że odpisem aktualizującym objęta jest należność, która jest sukcesywnie spłacana, co wskazuje na brak przesłanek do dokonywania odpisu określonych przepisami art. 35b ust. 1 ustawy o rachunkowości. Dotyczy to należności od osoby fizycznej z tytułu opłat za lokal mieszkalny w wysokości 70 tys. zł wraz z odsetkami, w stosunku do której pismem z dnia 15 listopada 2023 r. komornik poinformował o zajęciu świadczenia wypłacanego dłużnikowi przez ZUS i dokonywana jest bieżąca egzekucja,