Na co zwracać uwagę przy tworzeniu własnej instrukcji inwentaryzacyjnej? Kilka praktycznych uwag na przykładzie najnowszej instrukcji inwentaryzacyjnej Miasta Płock (z 31 października 2023 roku – link do instrukcji u dołu strony)
1.
![](https://inwentaryzacja.info.pl/wp-content/uploads/sites/8/2023/11/image-12.png)
Definiując pojęcia warto pamiętać, by owe definicje nie wprowadzały zamieszania i wątpliwości.
2.
![](https://inwentaryzacja.info.pl/wp-content/uploads/sites/8/2023/11/image-13.png)
Wytyczne w zakresie likwidacji nie powinny (co do zasady) znajdować się w instrukcji inwentaryzacyjnej
3.
![](https://inwentaryzacja.info.pl/wp-content/uploads/sites/8/2023/11/image-14.png)
Kredyty, pożyczki (pasywa) inwentaryzowane są metodą weryfikacji z odpowiednimi dokumentami.
4.
![](https://inwentaryzacja.info.pl/wp-content/uploads/sites/8/2023/11/image-15.png)
Wpisując do instrukcji wykaz (przykłady) warto zadbać o ujęcie wszystkich przykładów, które mogą wystąpić w jednostce (tu np. brak konta 290, które następnie występuje w załączniku nr 12).
5.
![](https://inwentaryzacja.info.pl/wp-content/uploads/sites/8/2023/11/image-16.png)
Czyli co tak naprawdę ma zrobić pracownik? Z jakimi „odpowiednimi dokumentami” ma porównać?
6.
![](https://inwentaryzacja.info.pl/wp-content/uploads/sites/8/2023/11/image-17.png)
j.w.
———————————
Powyższe przykłady mają charakter edukacyjny i nie stanowią kompleksowej analizy konkretnego przypadku.
Piotr Rybicki
Źródło: https://nowybip.plock.eu/dokumenty/nowybip/dok/2023/sI0PKcdb/353783598967576ca9bfed05eaf4022b.pdf
———————————