Niespójne zapisy instrukcji inwentaryzacyjnej

284
views

Instrukcja w sprawie przeprowadzania inwentaryzacji składników majątkowych w ZSO w Augustowie ustalona została przez Panią w drodze zarządzenia Nr 53/2019 z dnia 18 grudnia 2019 r. Instrukcja zawiera sprzeczne ze sobą oraz niezgodne z ustawą o rachunkowości postanowienia. W § 2 instrukcji wskazano, że spisem z natury ustala się stan: środków trwałych, pozostałych środków trwałych, materiałów, półfabrykatów, produktów gotowych i towarów, księgozbiorów bibliotecznych oraz środków pieniężnych i innych środków pieniężnych w kasie. W § 3 określono natomiast, że drogą spisu z natury inwentaryzuje się środki zgromadzone na rachunkach bankowych oraz należności z tytułu dostaw i usług – które zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy inwentaryzuje się drogą otrzymania od banków i uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych aktywów – a także zobowiązania z tytułu dostaw i usług, zobowiązania publicznoprawne, należności publicznoprawne i wartości niematerialne i prawne, które zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 inwentaryzuje się drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników. W § 2 instrukcji wskazano, że w drodze uzyskania od kontrahentów pisemnego potwierdzenia sald ustala się stan środków pieniężnych na rachunkach bankowych, pożyczek oraz pozostałych rozrachunków z odbiorcami i dostawcami. Określenie „pozostałych rozrachunków z odbiorcami i dostawcami” jest niezgodne z przywołanymi wyżej przepisami art. 26 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy określającymi metody inwentaryzacji poszczególnych kategorii należności i zobowiązań

Źródło: https://bip.bialystok.rio.gov.pl/kategorie/249-2024/artykuly/317-wystapienia-pokontrolne-2024?lang=PL